Paisos Catalans

dissabte, 3 de setembre del 2011

Vicent Andrés Estellés


ASSUMIRÀS la veu d'un poble, 
i serà la veu del teu poble, 
i seràs, per a sempre, poble, 
i patiràs, i esperaràs, 
i aniràs sempre entre la pols, 
et seguirà una polseguera. 
I tindràs fam i tindràs set, 
no podràs escriure els poemes 
i callaràs tota la nit 
mentre dormen les teues gents, 
i tu sols estaràs despert, 
i tu estaràs despert per tots. 
No t'han parit per a dormir: 
et pariren per a vetlar 
en la llarga nit del teu poble. 
Tu seràs la paraula viva, 
la paraula viva i amarga. 
Ja no existiran les paraules, 
sinó l'home assumint la pena 
del seu poble, i és un silenci. 
Deixaràs de comptar les síl.labes, 
de fer-te el nus de la corbata: 
seràs un poble, caminant 
entre una amarga polseguera, 
vida amunt i nacions amunt, 
una enaltida condició. 
No tot serà, però, silenci. 
Car dirà la paraula justa, 
la diràs en el moment just. 
No diràs la teua paraula 
amb voluntat d'antologia, 
car la diràs honestament, 
iradament, sense pensar 
en ninguna posteritat, 
com no siga la del teu poble. 
Potser et maten o potser 
se'n riguen, potser et delaten; 
tot això són banalitats. 
Allò que val és la consciència 
de no ser res si no s'és poble. 
I tu, greument, has escollit. 
Després del teu silenci estricte, 
camines decididament. 


18 comentaris:

  1. T'havia posat un missal i m'ha desaparegut... Amb la memòria que tinc. Res que llegint a l'Estellés ... ell ja ho deia.

    ResponElimina
  2. -Gràcies quadern de mots...
    -Anton són coses de blogger la desaparició...i això de la memòria fins i tot em passa a mi...jo de fet havia programat el post per demà, que és el dia indicat, però amb la nova dallonses de blogger m'he fet ben bé un embolic...

    ResponElimina
  3. Passen aquestes coses! Cap problema!

    Jo aquest matí no podia editar, perquè em sortia un missatge d'error.

    Esmenat i esperar que surti demà.

    Per cert, És "Andrés" (primer cognom, si no vaig errat) ;-)

    ResponElimina
  4. encara bo si ens sentim poble, hores d'ara. sempre gran n'Estellés.

    ResponElimina
  5. Amb això de les reformes costitutives, no sé si ho poso massa bé, potser també s'ha tornat una mica atontat del bolet i en fa cada una... A mi em surt la foto, però la lletra ja ho he intentat tot... Jo em pensava que era culpa meva,... això del CUL i el PA... és complicat, filla meva. Anton.

    ResponElimina
  6. Contundent poema, que no han llegit alguns que jo sé.

    ResponElimina
  7. Té raó en Jpmerch...l'haurien de llegir.
    Un poeta imprescindible!

    ResponElimina
  8. Em pregunto si els seus poemes han estat traduïts a altres idiomes.
    Seria bo per llegir en finès.

    ResponElimina
  9. Quina meravella de dia, llegint i rellegint versos del gran poeta valencià.
    Bona Diada Estellesiana!

    ResponElimina
  10. Assumir la veu d'un poble i passar tu mateix a un segon pla només és a l'abast dels grans.

    ResponElimina
  11. M'agrada retrobar-te entre les veus d'un poble.
    Bona tria, Elfreelag.

    ResponElimina
  12. potser cal llegir les paraules d'Estellés.... felicitats

    ResponElimina
  13. Ja ho ha dit tothom en aquests comentaris; el poeta el primer de tots!

    Visca la Terra!


    d.

    ResponElimina
  14. Clidice, Anton, jpermch, fanal blau, merike, Mercè ,Vicicle, Pilar, Mon, veí de dalt, Baraula, deomises gràcies pels vostres comentaris!

    ResponElimina

benvinguts comentaris