Paisos Catalans

dijous, 24 de maig del 2012

Recordem...

A vegades és necessari i forçós
que un home mori per un poble,
però mai no ha de morir tot un poble
per un home sol. 
Salvador Espriu (fragment )

A vegades és necessari i forçós
 que es mori del tot un banc
però mai no ha de morir qui dorm en un banc
tot sol
Versió lliure  Elfreelang

afegeixo una altra versió d'on segurament es va inspirar Espriu ( gràcies Assumpta)

  Evangeli de Sant Joan, capítol 11 versicles 49-51

"Però un d'ells, Caifàs, que aquell any era el gran sacerdot, els digué: «Vosaltres no enteneu res. ¿No us adoneu que val més que un sol home mori pel poble, i no pas que es perdi tot el poble? Això, Caifàs no ho va dir pel seu compte. Era gran sacerdot, aquell any, i per això va poder profetitzar que Jesús havia de morir pel poble...

29 comentaris:

  1. Bona versió, el que més em preocupa són les versions d’ofegament que com a poble patim, per uns quants d’homes sols.

    ResponElimina
  2. Molt ben adaptat, llàstima que el concepte del que és necessari estigui alterat actualment.

    ResponElimina
  3. Tens molta raó! Amb elts temps que corren has adaptat al poema a la crua realitat actual!

    ResponElimina
  4. Bona, Elfree! M'has recordat una vinyeta d'El Roto: El capitalismo se hunde! Los banqueros y los ricos primero!

    ResponElimina
  5. Una veritat com un temple. Un petó, ELFREELANG

    ResponElimina
  6. M'agrada molt més la teva versió que la de Salvador Espriu. Sense despreciar res, clar!!
    Molt apropiat pels temps que corren!
    Petons!!

    ResponElimina
  7. Sí que és apropiada la versió per als temps que corren, sí.

    ResponElimina
  8. Ehem... si em permeteu... Espriu va utilitzar aquesta frase, però això és de l'Evangeli ;-))

    Evangeli de Sant Joan, capítol 11 versicles 49-51

    "Però un d'ells, Caifàs, que aquell any era el gran sacerdot, els digué: «Vosaltres no enteneu res. ¿No us adoneu que val més que un sol home mori pel poble, i no pas que es perdi tot el poble? Això, Caifàs no ho va dir pel seu compte. Era gran sacerdot, aquell any, i per això va poder profetitzar que Jesús havia de morir pel poble...

    ResponElimina
  9. D'altre banda... i tant que més val que mori un banc... estic farta i avorrida de tant abocar diners a salvar bancs!! i les persones què???

    ResponElimina
  10. Una versió molt actual, Elfree.
    Dissortadament.

    ResponElimina
  11. Gràcies Carme!
    Quadern comparteixo la teva preocupació....estem d'acord...
    Maurici gràcies sóc lectora assídua de vilaweb ....hi ha molts que s'han adonat aleshores perquè no ens unim tots?
    Gràcies garbi ui vull dir Joan....
    Cris pena i moltes altres coses indignació....gràcies per passar-t'hi!
    montse en aquest cas apart de ben trobat és veritat...per desgràcia!
    Sílvia gràcies hem de capgirar la situació no podem anar així...
    Gràcies sofà taronja no saps prou el que em dol tenir raó...
    Gemma no conec el Roto, però deu dir les coses clares ...oi? gràcies!
    ai Jordicine aquests temples de veritat els hem d'esbandir..un petó!
    Gràcies Alba ! la intenció era aquesta ....però ni tracto de comparara-me amb el gran Espriu!
    Muàs!
    Gràcies novesflors....
    Assumpta he afegit la font original al post...ostres et saps tot l'evangeli? és clar si fas catequesi ho tens tot per la mà...m'hauré de rellegir els evangelis fa molt temps que no ho faig....ara que hi penso l'apocalipsi de sant Joan mencionava la fi del món i aquells quatre genets , un duia la guerra, l'altre la fam, l'encariment de preus ...les malalties epidèmiques l'altre no ho recordo....espero que no sigui la anticipació del que està passant...fa anys vaig reflexionar molt sobre l'apocalipsi de sant Joan m'inquietava especialment el seu simbolisme....saps? faig fer un curs sobre els gnòstics, els primers cristians , he llegit part dels evangelis apòcrifs i vaig estar apunt de fer el primer màster d'història de les religions que es feia devia ser cap l'any 2004 però al final no el vaig poder fer perquè em coincidia amb la feina ....coses de la vida...
    Glòria, et puc dir Glòria oi? és que Glo.bos em sona estrany...ja ho pots ben dir dissortadament sí

    ResponElimina
  12. No dona, no em sé els Evangelis de memòria!! ;-)) Tot i que puc dir que em sé força bé el seu contingut a força de sentir-los una i una altre vegada en els diferents Cicles de lectures de les misses dels diumenges hehe...
    Bé, també he fet cursos a l'Associació Bíblica de Catalunya al Seminari de Tarragona, que s'hi està genial!! ;-))

    Però t'asseguro que hi ha llibres de la Bíblia (pertanyents a l'Antic Testament) que desconec totalment (que no els he llegit mai) cosa a la que sempre dic que vull posar remei i mai faig... Mira, ara em "picaré el crostó" a mi mateixa i posaré fil a l'agulla ;-))

    L'Apocalipsi probablement és el llibre més difícil d'entendre de tot el Nou Testament per això que dius, per tota la simbologia que té. A més, perquè la simbologia es crea en una època concreta i en unes circumstàncies concretes, de persecució dels primers cristians i ells, podríem dir que els parlaven "en clau" ;-)

    Un Master d'Història de les Religions!! Uaaaaau!! oh, oh... aquest m'encantaria a mi!! T'ho ben asseguro!! :-))

    Mira què he trobat, Elfri:

    "Però Salvador Espriu és l'autor català la vinculació del qual amb el món bíblic es manifesta d'una forma més persistent al llarg de la seva obra literària. Alguns dels seus llibres són plens d'imatges i de simbologies hebrees. Posem per cas la designació de Sepharad que Espriu aplica a la Península Iberica a La pell de brau o, dins el mateix llibre, les referències al temple.
    Recordem la passió literària precoç d'Espriu per la Bíblia, que es concreta en el seu primer llibre, Israel Bocetos bíblicos, un text escrit en castellà i publicat l’any 1929. Sembla que l’enorme interès d'Espriu per la Bíblia neix, si més no en part, com a fruit d'una reacció davant de l’anticlericalisme del seu pare, el notari Francesc Espriu i Torres.
    "

    Ho he copiat d' aquí :-))

    ResponElimina
  13. No sé d'on es va treure la frase Espriu, però la coneixia i sempre m'ha agradat molt. Em sembla que hi ha molts governants que no la tenen massa present.

    ResponElimina
  14. A vegades és necessari i forçós
    que es mori del tot un banc
    però mai no ha de morir tota una escola
    per un sol banc.
    Versió lliure Elfreelang-Dorca

    ResponElimina
  15. m'agraden totes les vostres versions!

    no anem bé... fa un momentet he deixat un comentari a l'Olga Xirinacs dient que sempre hi ha hagut piròmans, amb o sense foc... i ara n'estem envoltats (quina por!)

    ResponElimina
  16. no vull ser aiguafestes, però si es deixa morir un banc no es mata els mals dirigents, sinó tants i tants pensionistes i petits estalviadors, tanta gent a la misèria per la mala gestió del banquer. El banc potser cal salvar-lo i aplicar les lleis al banquer, no? Perquè els milions de persones que han confiat en aquell banc tenen cara.

    ResponElimina
  17. Els bancs no es poden deixar caure
    pensa una cosa, qui financia els partits polítics?
    proposo una ONG, després de salvar a les balenes blanques, salvem els bancs i capital negre
    Mentre els hi fem el joc ( per què els hi estem fent) tot continuarà igual

    bon cap de setmana i bons dipòsits bancaris

    ResponElimina
  18. en aquest país és just al contrari sempre
    :(

    ResponElimina
  19. La teva versió també molt encertada

    ResponElimina
  20. Assumpta gràcies per la informació, el màster encara es fa crec , a preus prohibitius malauradament, de fet l'evanngeli de sant Joan és un dels considerats gnòstics...i el verb es fa fer carn....tot aquest simbolisme m'interessa molt, ah i visca el barça!!!! visca Guardiola! i visca Catalunya!!!
    XeXu tens raó no no la tenen present ans al contrari amb les lleis i els despropòsits actuals crec que estan més per deixar morir tot un poble...
    Gràcies Jordi la teva versió m'ha agradat !
    Montse estem envoltades de piròmans i d'estúpids, molta por massa però hem de perdre-la la por per plantar cara!
    Clidice tens raó en precisar, de fet em referia a això mateix però pel broc gros i no he precisat...els banquers els faria pagar de les seves butxaques ...igual tenen el diners per salvar els clients i a tots nosaltres i després a picar pedra..
    Gregori és evident els partits polítics són finançats per bancs... mira a Islàndia els van deixar caure i què? estan millor que nosaltres....bon cap de setmana!
    Deric esperem que canvii...si no anem directes al desastre encara més gran...
    Gràcies Khalina!

    ResponElimina
  21. "El Verb es va fer carn"... Quina frase tan preciosa!!

    La Paraula es va fer home... l'home Jesús: tot Ell Paraula de Déu.

    Déu s'expressa (parla) per Jesús... i no tan sols en el que Jesús diu sinó en el que fa, en tota la seva actuació perquè Ell ÉS LA PARAULA.

    Déu vol parlar amb els homes i es fa home... la seva Paraula habita entre nosaltres...

    Ai, canvia de post o em tindràs aquí donant la tabarra cada dia!! :-DDD hehehehe... És que m'agrada tant el tema, que m'emociono i tot!! :-DD

    Sí, ja suposo que aquests masters deuen tenir uns preus pels núvols... quina llàstima!!

    Els Cursos d'Estiu de l'Associació Bíblica de Catalunya estan molt bé de preu 30 Eurets 5 dies... tot i així jo, l'any passat ja no hi vaig poder anar :-( i aquest any ho veig encara més difícil...
    El meu mossèn que és professor de la Facultat de Teologia també ens fa cursos i en sap un munt... i això és gratis :-)

    Per cert...

    Visca el Barça, Visca Catalunya i Visca en Guardiola!!! :-DDD

    ResponElimina
  22. Ja he canviat de post Assumpta però segons com es miri està molt relacionat amb aquest....ara més que mai necessitem actes, exemples, fets....fins i tot miracles!

    ResponElimina
  23. Exemples, fets... tens tota la raó!! Però algunes persones tenen el cor tan dur que no veuen res (o no ho volen veure)... Però si, hem de creure en les darreres frases de la nena... Jo, en aquest tema de la crisi, estic força desanimada... però no pot ser, no vull perdre l'ànim...
    Petons, guapa!!!

    ResponElimina
  24. Arribe tard... El que em dona l'avantatge de poder llegir els comentaris anteriors ;)

    Rarament la mort d'un home pot redimir tot un poble, com tampoc la 'mort' d'un banc resol l'arrel del problema. És necessari --i potser cada volta més forçós-- que el poble assolisca consciència del seu autèntic poder, per canviar realment les coses i no deixar-se sacrificar pels interessos d'uns pocs. Però no serà prompte, em tem...

    ResponElimina

benvinguts comentaris